Factuur maken
U heeft een bedrijf waar uw hart en ziel in ligt. Het liefst houdt u zich de hele dag bezig met de kerntaken van uw bedrijf. Helaas zit overal een keerzijde aan. Administratie is totaal niet uw ding en dit wordt dan ook altijd uitgesteld tot het laatste moment. Vooral het maken van facturen vindt u vreselijk. Maar zonder facturatie geen inkomsten en zonder inkomsten geen bedrijf. Het is dus van groot belang dat deze taak goed wordt uitgevoerd. Wij kunnen u hierbij helpen. Stel nu snel en gemakkelijk een factuur op aan de hand van een voorbeeldfactuur.
Factuur maken
Een factuur is een belangrijk document dat betalingsgegevens betreft. Er zijn verschillende eisen waar u rekening mee dient te houden bij het maken van een factuur. Het gaat hierbij om NAW-gegevens, btw-bedragen/-percentages, KVK-nummer, etc.
Een factuur is een verzoek tot betaling van de leverancier aan de klant. De leverancier heeft goederen of diensten geleverd of gaat deze binnenkort leveren, waardoor hij/zij het recht tot het ontvangen van het afgesproken bedrag verkrijgt. De factuur wordt via de mail, post of rechtstreeks overhandigd. In de factuur geeft men een korte beschrijving van de dienst of het goed wat is geleverd, wanneer het is geleverd en de gegevens van de klant en zichzelf. Verder bevat het een vermelding van de prijs en de BTW.
Het is erg belangrijk dat de factuur zo kort en nauwkeurig mogelijk wordt gemaakt. Een fout in de factuur, kan gelijk een hele hoop rechtsgevolgen met zich meebrengen.
Vermeldt expliciet op uw factuur dat het om een factuur gaat. Hierdoor zien klanten uw brief minder snel over het hoofd en zult u sneller betaald krijgen. Zet dus met grote letters het woord FACTUUR op uw factuur.
Het is uitermate belangrijk dat uw factuur ook de volgende zaken bevat:
- Uw naam, adres en woonplaats
- Naam, adres en woonplaats van de klant
- Datum van facturatie
- KvK-nummer
- Uw btw-nummer
- Nettobedrag van de goederen of diensten die u levert
- Btw-bedrag inclusief percentages (0%, 16%, 19%)
- Betalingstermijn
- Bank- of girorekeningnummer (inclusief tenaamstelling) waar men het bedrag op kan overmaken
Ook kunt u het logo van uw bedrijf nog toevoegen aan uw factuur.
De Belastingsdienst eist dat op elke factuur van uw bedrijf uw btw-identificatienummer vermeld staat. Hiernaast is ook een factuurnummer verplicht waarbij uw facturen doorlopend genummerd moeten zijn. Het is niet verplicht uw Kvk-nummer te vermelden maar dit komt wel zo netjes over als u het wel doet. Voor een compleet overzicht van alle wettelijke vereisten aan een factuur klikt u hier.
Wat wordt er gefactureerd?
Voordat u uw factuur gaat maken is natuurlijk de eerste stap dat u bedenkt welke zaken wel gefactureerd worden en welke niet. In het geval van een winkel zal dit heel logisch zijn, dan gaat het enkel om het verkochte product, maar in het geval van geleverde diensten is dit moeilijker. Factureert u enkel de dienst, bijvoorbeeld het schilderen van een trap, of zijn de reiskosten ook voor de rekening van de klant? Hier moet u dus goed over nadenken. Voor verschillende soorten diensten zijn er ook verschillende soorten facturen. Op deze website vindt u zowel productfacturen als uren- en creditfacturen.
Belangrijk is ook het moment van factureren. In de wet is er een maximale factureringstermijn opgenomen. Deze termijn hangt echter af van wanneer de levering of dienst verricht is. U moet uw levering of dienst vóór de 15e dag na de maand waarin u geleverd of verricht heeft factureren. Dat wil zeggen de factuur moet dan zijn uitgereikt, oftewel aangekomen bij uw klant. Wanneer u dus in augustus een dienst of product geleverd hebt moet u deze uiterlijk 14 september facturen. Wanneer in augustus geleverd is, is hiervoor niet relevant.
Om de tijd voor het maken van de factuur zoveel mogelijk te beperken kunt u uw factuur het beste maken op de manier die bij u past aan de hand van een sjabloon.
Voor mensen die handig zijn met de computer en bekend zijn met Excel is het handig om de factuur in een Excelformat te maken. Voor mensen die totaal geen affiniteit met ICT hebben is het handiger om Word als tekstverwerker te gebruiken.
U kunt gratis factuur voorbeelden in Excel- en Word downloaden op genoemde pagina, om snel en gemakkelijk uw factuur op te stellen.
Onderdelen van een factuur
Het maken van een factuur vereist enige kennis en vaardigheden en wordt meestal niet gezien als het leukste klusje dat er is. Het maken van een factuur kan ook als een mijlpaal gezien worden wanneer het de allereerste factuur is en u nu echt gaat verdienen aan uw bedrijfje. Het is van groot belang om uw factuur op de juiste manier op te stellen om onduidelijkheden te voorkomen. Aan de hand van onze tips kunt u gemakkelijk een foutloze factuur maken.
Tijdbesparing
Het opstellen van de facturen wordt vaak gezien als een taak waar veel tijd in gaat zitten. Hierdoor wordt dit meestal tot het laatste moment uitgesteld, terwijl het juist zo belangrijk is dat de facturen zo snel mogelijk de deur uit zijn. Dit hoeft niet langer zo te gaan. U kunt uw factuur nu in no-time opstellen aan de hand van handige factuurvoorbeelden en -formats. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om gebruik te maken van software voor het opstellen van uw facturen. Vergelijk online de verschillende aanbieders om de juiste software voor u als ondernemer te vinden.
Professioneel overkomen
U wilt natuurlijk professioneel overkomen wanneer u een factuur naar uw klanten stuurt. Maar een nette factuur heeft u niet zomaar in elkaar gezet, tenzij u een factuur als voorbeeld gebruikt! Op deze website vindt u verschillende voorbeeldfacturen en Word- en Excelformats die volgens professionele normen zijn opgesteld. Op deze manier kan uw factuur binnen no-time naar de klant. De factuurvoorbeelden zijn flexibel en u kunt ze dus ook nog gemakkelijk personaliseren. Daarnaast bieden wij speciale formats voor zzp’ers.
Naast de formats vindt u hier ook handige tips en tricks voor het maken van een factuur en een overzicht van de eisen die hieraan verbonden zijn.
U hoeft de administratie en het maken van facturen nu dus niet langer meer als een zware taak te zien. Met deze voorbeeldfacturen hoeft u niet langer tegen stapels werk op te kijken en kunt u meer tijd stoppen in andere zaken. Aarzel dus niet langer en download onze Word- en Excelformats. Wij maken de facturatie weer leuk!
Betalingsherinneringen en aanmaningen
Zodra een factuur enige tijd niet is betaald, kunt u eerst nog een betalingsherinnering sturen. Heeft dit niet het gewenste resultaat, dan volgt een aanmaning. Lees verder over aanmaningen en betalingsherinneringen.