Bijtelling auto

Auto van de zaak

Als je in een auto van de zaak kunt rijden en je maakt hiermee ook privé kilometers, krijg je te maken met zogenoemde ‘bijtelling auto’. Deze bijtelling is voor iedereen anders en hangt af van een aantal factoren.

Door de snelle technologische ontwikkelingen kunnen de veranderingen in procentuele bijtelling nauwelijks worden bijgehouden. Sinds 2024 zijn er twee tarieven voor de bijtelling. Deze percentages zijn: 16% en 22%.
De bijtelling is sindsdien gerelateerd aan de CO2-uitstoot. Deze uitstootgrenzen van de auto’s worden ieder jaar opnieuw bepaald.

Wat is auto bijtelling?

Bijtelling is een bedrag dat je werkgever zal optellen bij je loon omdat je er voordeel bij hebt dat je de auto ook voor privégebruik kunt gebruiken.

Als je overigens minder dan vijfhonderd kilometer per jaar voor privégebruik rijdt, hoef je helemaal geen bijtelling te betalen. Maar hiervoor moet je dan wel eerst een zogenaamde ‘verklaring geen privé gebruik auto’ aanvragen bij de belastingdienst en deze invullen.

De hoogte van de bijtelling hangt af van de soort auto waarin je rijdt. Over deze bijtelling worden belastingen ingehouden zoals loonbelasting en premievolksverzekering. Doordat deze belastingen worden ingehouden gaat je netto loon omlaag.

Hoe wordt de bijtelling berekend?

Nu is het natuurlijk de vraag hoe deze “bijtelling auto” wordt berekend. Dit is gelukkig niet zo heel erg moeilijk en dit kunt u ook gewoon zelf doen, als u hier nieuwsgierig naar bent.

Zoals eerder gezegd hangt de hoogte van de bijtelling af van de soort auto waarin u rijdt.  Uw werkgever zal de hoogte van de bijtelling auto af laten hangen van de CO2 uitstoot. Dit voordeel berekent hij dan over de catalogusprijs van de auto.

Zoals eerder gezegd wordt de bijtelling auto dus berekend op de cataloguswaarde van de auto. Stel dat u een auto rijdt met een nieuwwaarde van 20.000 welke niet zuinig rijdt en dus als standaard bijtelling wordt gecategoriseerd, dan betaalt 25% bijtelling op een bedrag van 20.000 euro.

Dan zal er dus 5000 euro worden opgeteld bij uw loon. De belasting die u zult moeten betalen over dit bedrag hangt af van uw totale inkomen. Laten we even zeggen dat u een modaal inkomen hebt en dus in schrijf 2 of 3 zit. U moet dan 42% belasting betalen over die 5000 euro.

Dit komt dan uit op 2100 euro belasting per jaar. Dit is wat uw leaseauto voor u kost. Deze 2100 euro wordt verdeeld over 12 maanden, en dus zult u ongeveer 175 euro per maand betalen voor uw leaseauto. Dit bedrag wordt dan dus ingehouden op uw maandloon.

Bijtelling tarieven

In 2014 is de bijtelling auto wederom veranderd. Uiteraard kunt u nog steeds op dezelfde manier uw bijtelling auto berekenen, maar de percentages zijn veranderd. Met de komst van elektrische en hybride auto’s zijn de percentages van de bijtelling auto flink gedaald. Er zijn nu zelfs elektrische auto’s waar u slechts 4% of 7% bijtelling over hoeft te betalen.

4%, 7%, en 14% bijtelling

In Nederland worden privékilometer die gereden zijn in een leaseauto belast op het inkomen. Het is mogelijk om ‘korting’ te krijgen op deze bijtelling. Deze  ‘korting’-categorieën worden bepaald door het aantal gram CO2 uitstoot per kilometer van uw auto, zodat er wordt gestimuleerd een auto te kopen met zo min mogelijk CO2 uitstoot. Er zijn 4 categorieën waarin uw auto kan vallen. De 0% bijtelling categorie, de 14% bijtelling categorie, de 20% bijtelling categorie, en de (normale) 25% bijtelling categorie. Deze laatste categorie is voor de ‘normale’ auto’s welke niet milieu vriendelijk rijden. Als je eenmaal in een categorie bent geplaatst is deze bijtelling de komende vijf jaar geldig. De overheid geeft deze kortingen op bijtelling omdat zij zo hopen de aankoop van milieuvriendelijke(re) auto’s te stimuleren. Helaas wordt deze bijtellingsregeling stap voor stap scherper en scherper aangepast.

Sinds januari 2014 zijn de regels weer scherp aangepast. Voorheen bestond er een bijtelling van 0% voor mensen die in een auto reden welke 50 gram of minder CO2 uitstoot hadden. Dit percentage is sinds begin van 2014 veranderd. Staatssecretaris Weekers kondigde aan dat hij een onderscheid wilde maken tussen volledig elektrische auto’s en hybride auto’s. Voor alle nieuwe volledig elektrisch rijdende auto’s zal een bijtelling gelden van 4%, en voor de hybride auto’s zal een bijtelling gelden van 7%. Als u de auto voor 1 januari 2014 heeft aangeschaft dan heeft u nog het geluk dat u gedurende 60 maanden 0%bijtelling hoeft te betalen.

4% of 7% bijtelling

Er zijn slecht een aantal auto’s waarbij de 4% bijtelling regeling van toepassing is. Wat belangrijk is om te weten is dat de auto nieuw moet zijn. Op een gebruikte auto krijgt u geen subsidie. De Nissan Leaf heeft slechts 4%bijtelling, en dit geldt ook voor de Smart Fortwo electric drive. De nieuwe BMW i3 heeft in 2014 ook 4 of 7 procent bijtelling. De Renault Zoe heeft ook 4 procent bijtelling. Deze auto is volledig elektrisch en is al te koop vanaf 21.000 euro. De Tesla S combineert elektriciteit en testosteron, en is zeer in trek bij de mannen. De prijs van deze auto ligt echter ook wat hoger. Je koopt een Tesla S voor 69.000 euro. De Renault Kangoo telt ook een bijtelling van 4%. Dit is een vrij grote auto, maar niet naar iedereens smaak, en kost nog geen 25.000 euro. De elektrische Renault Fluence Z. Ook de Mitsubishi PHEV, welke een van de grootste plug-in hybrides is, heeft slecht 7% bijtelling. Deze kost rond de 40.000 euro. Als u kiest voor een auto uit dit rijtje (er zijn er uiteraard nog meer) dan betekent dit dat het u veel geld kan besparen!

14% bijtelling

In januari 2014 zijn voor de derde keer de normen voor de leaseauto-bijtelling veranderd. En hier is niet iedereen even blij mee. Hiermee wordt bedoeld dat je als je na 31 december 2013 uw lease auto hebt gekozen, je in een hogere categorie kunt vallen dan een collega die zijn auto wel voor 31 december 2013 heeft gekocht. De grootste verandering die zich heeft opgedaan in dit nieuwe model zit in de 14% bijtelling categorie. Het aantal automodellen dat nog in deze categorie zit is bijna gehalveerd. Om dit te snappen is het misschien handig eerste te weten hoe de bijtelling wordt berekend.

De 14% bijtelling categorie is de meest populaire categorie. Hierin wordt helaas ook de grootste verandering doorgevoerd. Er is een vermindering in keuze van maar liefst bijna de helft. Voorheen was er een keuze uit 80 modellen, en per 1 januari 2014 is er keuze uit nog maar 43 modellen. Dat is maar liefst een vermindering van 37 modellen! Wat hier ook nog bij komt kijken is dat het ‘soort’ auto’s in deze categorie bijna allemaal klein van formaat zijn en dus helemaal niet praktisch voor zakelijk gebruik.

Deze korting die je kunt krijgen op je bijtelling is er, zoals al eerder gezegd, gekomen om te stimuleren dat mensen een zuinigere auto kopen zodat de CO2 uitstoot wordt verminderd. Echter is de verandering van de normen per categorie nu voor de derde keer in twee jaar tijd veranderd, terwijl de gemiddelde autorijder minstens 4 jaar met een auto doet, en dus nog helemaal de kans niet heeft gekregen om voor een zuinigere auto te kiezen.

De Verandering

Een aantal voorbeelden van modellen die eerst 14% bijtelling kregen en nu 20% zijn onder andere, de Alfa Romeo MiTo, De Citroen C3, De Citroen D53, de Citroen DS5, de Fiat500c, Fiat500, Ford Fiesta, Kia Picanto, Nissan Micra, Nissa Note, Skoda Fabia, Skoda Fabia Combi, Skoda Octavia, en nog vele andere modellen van Opel, Peugot , Renault en Volkswagen. Veel van deze auto’s waren de grotere modellen van de 14% categorie en vallen nu dus in de 20% categorie. Dat is een verschil van maar liefst 6%. De bijtellingskorting is altijd zeer effectief gebleken, en het is dan ook een beetje jammer dat deze regels nu al zo snel worden aangepast. Er is immers bijna niemand die 3 keer in 2 jaar tijd een nieuwe auto zal kopen. Houdt u hier dus goed rekening mee als u voor de keuze van een nieuwe auto staat. Waar u overigens ook op moet letten is de brandstof van de auto. Dieselauto’s en benzineauto’s hebben weer andere waarden voor de korting op je bijtelling. Soms is de korting voor dieselauto’s en benzineauto’s hetzelfde, maar vaak verschilt dit net een paar gram per categorie.